Bild: Ögon Vi båda lever med någon sorts typ av psykiskt ohälsa. Detta är något som påverkar oss mer än vad vi faktiskt pratar om. Ångest och psykisk ohälsa – någonting som påverkar fler i samhället mer  än vad vi tror.

Vad är ångest?
Ångest är en känsla av stark oro eller rädsla som känns tydligt i kroppen. Det är skrämmande och obehagligt att ha ångest men det är inget farligt. Det är en naturlig reaktion från nervsystemet som tyder på att du har blivit skrämd, det är en känsla som inte går att styra. Om du har så mycket ångest att ditt liv börjar bli begränsat kan du behöva söka hjälp, det finns bra hjälp att få.

Varför får vi ångest?
Du kan få ångest av väldigt många anledningar. Kroppen gör sig redo att hantera situationen genom att öka antalet stresshormoner i kroppen. Musklerna blir spända och du får snabbare puls och andning. Av detta får du ökad energi. Detta så att du ska kunna fly från den hotfulla situationen eller försvara dig.  Ångesten är egentligen en överlevnadsinstinkt.

Ibland räcker det med en liten tanke så kommer ångesten, det är för att hjärnan inte kan vid det läget skilja på verkligt hot och en känsla av rädsla.

Hur hanterar VI ångest?
Amanda – Jag har med åren lärt mig hantera min ångest. Jag lyssnar mycket på musik eller umgås med kompisar. Att läsa en bok eller att skriva ner mina tankar brukar även minska det. För min del kan ångest komma lite när som helst. speciellt om jag har en dålig dag. Men oftast är det samma typ av situationer som ger mig ångest, exempel på detta kan till exempel vara platser med mycket människor eller nya situationer som jag inte är trygg i. Jag har därför valt att inte gå ut på fester längre för jag har märkt att det bara ökar min ångest. Jag har också valt att aldrig dricka alkohol eftersom även det, på grund av saker som hänt, är en ångest faktor för mig.

Det handlar också om att man ska veta vad man ska göra när ångesten redan har slagit in. Jag har lärt mig att man ska andas i takt med en fyrkant och det hjälper väldigt bra för mig. För min del blir det också lite bättre av att vara själv, ligga i sängen och försöka att bara ta det lugnt.

Linnéa – Jag har på senaste kunnat hantera ångest bättre än jag kunnat förut. Allting handlar om hur grov min ångest är. Jag är inte en så jätte social person av mig, så att umgås med vänner när jag har ångest har aldrig varit ett förstahandsval då jag även när jag spenderar tid med vänner kan få ångest. Inte för att mina vänner ger mig ångest, utan för att jag har socialfobi.

Ett exempel på vad som ger mig ångest är sociala sammanhang och även döden. När döden kommer på tal kan jag zooma ut i flera minuter – om jag har tur – och i värsta fall bryter jag ihop helt. Mitt sätt att hantera min ångest är främst av allt att stänga ut den, men annars vänder jag mig till musiken och djuren.

Vad innebär ångest för OSS?
Amanda – Min ångest tar tyvärr upp stora delar av mitt vardagliga liv även om jag tror att jag oftast är väldigt bra på att dölja det. Jag har inte heller bara ångest utan också panikattacker, dessa kan jag såklart inte dölja. Jag upplever själv att min ångest och även panikattackerna började när jag var runt 12 år gammal, om de i min omgivning märkte av det så tidigt vet jag faktiskt inte.

Det finns såklart situationer där jag känner väldigt stark ångest men inte visar det för omgivningen. Stora folksamlingar, höga ljud och minsta stressmoment, vänder min hjärna till ett stort ångestmoment istället. Jag har precis som Linnéa lärt mig att stänga ute min ångest, jag har på något sätt, mer eller mindre slutat bry mig när ångesten inträffar för att jag har blivit så van vid den, så att ignorera den har blivit mitt sätt att hantera det på. Jag brukar då bara sätta mig ner, försöka andas och gå ifrån situationen som ger mig ångest.

Linnéa – Då jag med åren har lärt mig att stänga ut min ångest så får jag vid vissa tillfällen känna efter vad det är som “ står på “. Det är som ett lejon instängd i en bur som försöker med allt den har för att få komma ut. All dess energi går till  att försöka ta sig ur buren, för att bli fri. Den känslan ger ångest mig, för det mesta.

Ångest för mig innebär långa dagar, kvällar där mina kuddar är mina våtservetter och musiken är min enda utväg.

Hur behandlar man det
Det finns många sätt att behandla ångest, vad man ska göra och vart man ska vända dig beror såklart på hur grov ångest du har. Men det finns en del saker man kan testa göra själv innan man uppsöker läkare.

  • Låt dina tankar vara precis som de är & beskriv för dig själv vad du känner och vad det är som händer just i den situationen.
  • Andas lugnt, sätt en hand på magen och känn din egen andning.
  • Gör något annat ett tag, till exempel ta en promenad, lyssna på musik eller läs en bok.
  • Prata med någon.

Hur man behandlar ångest på lång sikt 

  • Försök att vila och få tillräckligt med sömn
  • Ät bra
  • Träning är också bra för välmåendet.

Behandlingar man kan få av läkare är bland annat 

  • Terapi
  • Råd och stöd för sunda vanor
  • Läkemedelsbehandling, om besvären pågått under en längre tid.

I den här artikeln har vi pratat om VÅR syn på ångest, vad ångest är för något och olika sätt att hantera situationer där ångest uppstår. I hopp om att hjälpa andra i liknande sits.

/Linnéa och Amanda