
Bilden visar en mobil från sidan och fingrar mot skärmen.
Att jag behöver en del stöd i min vardag är ingen hemlighet, med tanke på min Cerebral Pares. Något jag inte visste hur jag skulle hantera var allt det nya med att flytta hemifrån. Hur jag skulle hantera det så att säga. Under min tid på gymnasiet så hade jag samtalsstöd från den habiliteringen som fanns där. Nu tillhör jag vuxenhabiliteringen i Lund och måste ansvara för samtalsstöden själv.
Det finns många möjligheter
När min dåvarande psykolog tipsade om en del appar för att kunna boka upp och delta i samtalsstöd, så blev jag inte förvånad. Det finns ju appar till det mesta idag, till min stora glädje. Det finns många tjänster på nätet som erbjuder denna typ av hjälp både på datorn och i din telefon. Appar är ju väldigt populärt.
Jag minns när jag testade en av alla appar som finns, och hur snabbt och smidigt det var. Jag loggade bara in med mitt mobila bankid, och så kunde de se alla mina journalutdrag för att på så sätt kunna se tidigare besök inom vården, och på så sätt kunna hjälpa mig på bästa sätt.
Väl inloggad i appen så fick jag upp ett formulär med frågor, där jag kunde svara på i enkelhet vad jag ville tala om på nästa besök. Något som jag snabbt och lätt fyllde i, sen fick jag välja bland tillgängliga tider baserat på vad jag hade svarat på i det tidigare frågeformuläret. Jag bokade min tid och sen var det bara att vänta.
Ett vanligt videosamtal
När dagen för samtalsstödet kom så fick jag en notis i mobilen att det var dags. Jag öppnade appen och logga återigen in med mitt bankid. Loggade in i samtalet. På min skärm kunde jag nu se en kvinna som frågade mig hur jag mådde och lite mer ingående om dagens samtal.
Exakt vad jag och den legitimerade kuratorn pratade om behöver jag inte gå in på i detalj, men det förvånar mig hur smidigt det faktiskt gick. Jag ska inte heller glömma bort att berätta att jag satt hemma när jag hade videosamtalet med henne. Var hon, kuratorn i andra änden satt, vet inte jag men det var i alla fall inte i någon hemmiljö.
Efter samtalet
Efter samtalet frågade hon om jag ville ha en ny tid, vilket jag svarade nej på. Jag sa att jag skulle boka ny tid vid behov. Betalningen på ynka 100 kronor gick också snabbt och smidigt, allt genom mobilen. Sen var det dags att svara på någon form av enkät, som mer mindre handlade om att svara på hur besöket upplevdes. Jag var jättenöjd med mitt besök.
Det är inte ofta som jag använt den här typen av tjänster eller appar, men uppskattar att det finns om det skulle behövas. Det underlättar ju jättemycket för både patienter och kuratorer.
I denna artikeln nämner jag ingen specifik app eller tjänst men det går att hitta olika appar för samtalsstöd. Sök bara efter samtalsstöd där du vanligtvis laddar ner. Kostnaden för enstaka videosamtal med psykolog eller kurator kan skilja sig åt, beroende på vilken app eller tjänst du väljer att använda dig av.