Bildbeskrivning: En bild från Stockholms skärgård. På bilden syns havet, blå himmel, träd och små hus längst strandkanten samt en liten båt med en passagerare som vinkar åt oss.

Jag är sedan flera år tillbaka medlem i en förening som heter Unga med Synnedsättning. Det är en förening för personer mellan 10-30 år, där man hittar på olika aktiviteter tillsammans. Det kan vara allt från godisprovning till syntolkad Melodifestival, och för några veckor sedan var jag med på en väldigt rolig aktivitet som jag gärna vill dela med mig av.
Det var ett läger i Stockholm där vi bodde på Almåsa Havshotell.

Torsdag
Lägret började på torsdagen, så vi fick vara uppe med tuppen för att ta tåget till Stockholm. Det var jag och en av mina kompisar som åkte tillsammans, vilket var ett stort framsteg för mig personligen, då det var första gången jag åkte tåg utan någon egen ledsagare ombord. Allt gick bra, konduktören hjälpte oss både på och av tåget, och när vi kom fram stod ledsagningen som jag beställt och väntade på perrongen. Jag är så glad att jag vågade göra detta, så nu är nästa utmaning att åka tåg helt själv, jag känner mig så taggad.

Efter att vi hade ätit en gemensam lunch (som bestod av de största pizzorna jag någonsin sett) gav vi oss av med abonnerad buss till Gröna Lund. Det var första gången jag var där, så det var riktigt kul att få komma dit. Jag tyckte handikappanpassningen där var helt okej, ledsagarna kom in gratis och det fanns hiss/ramp till alla attraktioner, i alla fall de jag åkte. Däremot var vissa ramper lagda över trappor, vilket gjorde dem extremt branta. Det gick att köra på dem, men jag tror det finns lättare sätt att lösa situationen på. Där fanns många roliga attraktioner, så jag åker gärna dit igen, även om Liseberg fortfarande är min favorit.

Fredag
På fredagsförmiddagen fick vi chansen att flyga Bodyflight. Då får man gå in i ett litet cylinderformat rum, och där inne är det extremt mycket luftströmmar. Vi fick ta på oss speciella dräkter, hjälm och skyddsglasögon, och därefter var det dags att flyga. Vi hade väldigt duktiga instruktörer som var bra på att förklara hur vi skulle röra oss inne i cylindern, även fast de flesta av oss inte kunde se när de gestikulerade.  Det var en aktivitet som uppskattades av alla, även om man hade flugit tidigare eller inte.

På eftermiddagen besökte vi Skansen, där vi fick en väldigt fin föreläsning om Sveriges rovdjur. Vi fick känna på pälsar, skelettdelar och tassavtryck, dessutom fick vi massa information om de olika djuren, samt att vi fick ställa frågor. Vi fick även klappa några djur, dock inte rovdjuren, men råtta, kackerlacka och majsorm. Det trodde jag aldrig att jag skulle göra, men ändå riktigt kul att ha gjort det. Tyvärr hade vi lite tight med tid, så vi hann inte gå runt i parken. Därför vill jag väldigt gärna åka tillbaka till Skansen när jag får chansen.

På kvällen åt vi trerättersmeny på Almåsa Havshotell, som är ett hotell anpassat för personer med synnedsättning. Det var väldigt fint där, och där fanns exempelvis ledfyrar till de olika ingångarna, punktskrift och taktila siffror på rumsnycklarna, och svarta eluttag på vita väggar. Dessutom låg det otroligt vackert precis vid havet.

Lördag
Lördagen började vi med en föreläsning om punktskrift av Lena Nisula. Jag valde som barn att inte lära mig punktskrift, så jag fick tyvärr inte ut så mycket av den föreläsningen. Däremot gav hon väldigt bra tips på vad man kan använda punktskrift till, exempelvis att märka upp kryddburkar, och även hur man får tag i olika böcker och tidningar på punktskrift.

Senare efter lunch var det dags för det jag hade sett framemot mest, och även det som för min del blev det bästa på hela lägret, nämligen en båttur i Stockholms skärgård. Jag hade aldrig varit där förut, och nu i efterhand kan jag rekommendera alla att åka dit, det är otroligt vackert där. Vi fick syntolkat för oss om små stugor som låg intill strandkanten och båtar som vi mötte. Vi åkte i en katamaran, så där var gott om plats ombord. Vi fikade på båten, och dessutom hade vi helt perfekt väder. Strålande sol och inte så farligt blåsigt, helt ljuvligt.

Efter middagen på kvällen var det dags för stand up med komikern Johan Seige. Han är blind och skämtade mycket om vår situation, och det var väldigt mycket igenkänningshumor. Jag tyckte han var jätterolig, och jag uppmanar alla att söka upp honom på YouTube, man får sig verkligen ett gott skratt.

Söndag
På söndagen var det dags för hemfärd, men vi hann ändå med en mycket intressant föreläsning om ledarhundar på förmiddagen. Det var en ledarhundsförare som var där med sin hund och föreläste för oss, och han berättade bland annat om hur processen går till för att få en ledarhund. Vi fick även ställa frågor, och efter han hade berättat klart gick vi ut för att se lite hur hunden jobbar. Det var intressant att se och höra vilka olika kommandon och gester han använde för att kommunicera med sin hund. Helt otroligt vad de kan lära sig, hundarna alltså.