Bild: Ikon av en bil

Bilden är en ikon av en bil som används av appen

Det kom som en glädjande nyhet när Skånetrafiken berättade för mig att de släppt en app som jag kan boka mina färdtjänstresor i.

Appen som heter ”Serviceresor” är i sig är väldigt enkel att använda är dessutom gratis och finns att ladda ner både i App Store för iOS och i Google Play Store för de som har Android.

När du startar appen så måste du logga in med ditt Bank-ID. När du gjort det kommer alla dina bokade resor upp, i vad man kan kalla för två flikar. En heter ”Dagens resor” och den andra heter ”Framtida resor”. Det kvittar om du ringt eller mailat in din bokning, eller om du gjort bokningen via appen. Alla syns där. oavsett hur du bokat. Då appen i sig är ganska ny så hare jag inte använt den så jättemycket. Det var först när jag visste att jag bara skulle boka en resa, för att boka returen senare, som jag anände den. Det går nämligen inte i skrivande stund att lägga in returer i samma bokning, vilket jag saknar. Som det ser ut i skrivande stund så måste man först boka en resa , och sedan returen. Förmodligen för att det ska vara lättare för både mig som kund vilka resor eller inte.

Den största fördelen med appen är att bokningen går rakt in i deras bokningssystem. Det blir alltså ingen mellanhand som måste lägga in bokningen åt mig. Detta gör att jag sparar tid och framförallt slipper köer. Slippa vänta på att personen i andra änden av mejlet eller samtalet ska lägga in bokningen åt mig.

Appens utformning är till synes väldigt enkel, med höga kontraster och tydliga färger. Det tycker jag är ett smart val, även om jag inte är van vid att apparna jag vanligtvis använder på min telefon ser så pass enkla ut. Men det är väl såklart för att appen ska passa Skånetrafikens stora målgrupp, där de flesta kanske har olika typer av funktionsvariation.

Men som sagt så tycker jag att det är bra att de valt att göra en app av det hela, det blir mycket enklare för oss konsumenter.

/David