Manöverpanel från ett löpband

En panel till ett löpband från gymmet. Där man ställer in hastighet, motstånd och annat.

På senare tid har jag börjat att gymma igen, efter en tids uppehåll på grund av Corona-pandemin. Jag simmar inte längre och då gymmet den enda aktiva träningsform jag har i nuläget. Men jag tycker det fungerar bra och det är bra att jag har möjligheten. Det är viktigt för mig att röra på mig mycket. Att det är relativt lätt att ta sig dit underlättar också väldigt mycket.

Gjort ett träningsschema med min sjukgymnast
Jag minns hur det började. Jag och min sjukgymnast satte oss en dag och gjorde en planering och, efter många försök att hitta något som skulle kunna passa så hittade vi något. 10 minuter löpband, fördelat på 5 minuter gånger 2,  och 10 minuter roddmaskin. Sen är det klart. Det blir 20 minuter totalt. Sen gymmar jag 3 gånger i veckan, ofta varannan dag eller så. Men det är olika. Det beror lite på vad jag känner att jag orkar.

Rörligheten är viktigast
Jag ser det såhär. Huvudsaken är att jag rör på mig, sen spelar det inte någon större roll hur mycket. Om jag ska vara helt ärlig så rör jag inte på mig så extremt mycket. Vad jag rör på en dag är ungefär ut till taxin på morgonen, in på jobbet, in på kontoret, ut från kontoret och slutligen ut i taxin och hem. Det blir ungefär 700 steg på en dag om jag har tur.  Det är på tok för lite, nästan skrattretande. Vanligtvis ska man gå många fler steg när man är i min ålder.

Men hur som helst är jag väldigt glad att börjat gymma igen. Trots att motivationen inte alltid är på topp så ser jag alltid till att försöka gymma 3 dagar i veckan. Jag märker själv att jag må bättre av det, både psykiskt och fysiskt.

Testa du också!
Prata med din sjukgymnast eller någon annan i din närhet om hur du kommer igång.

/David