Bild på hunden Kellie.

Min hund Kellie ligger i sin säng och njuter av att hela familjen är hemma nu i Coronatider.

Nu har det gått ett tag sedan Covid19 bröt ut i Sverige och förändrade våra liv totalt. Många jobbar hemifrån, träffar inte så mycket folk och vi alla har på ett eller annat sätt tvingats ändra om vårt sätt att leva på. För min egen del har jag haft distansundervisning i skolan i snart två månader, jag tränar hemma istället för på gymmet och alla konserter och andra evenemang jag skulle gått på i vår har blivit inställda eller framflyttade. De första veckorna med distansundervisning gick bra, det gör det visserligen fortfarande, men nu börjar motivationen ge vika. De senaste veckorna har jag däremot kommit på vad jag behöver göra för att inte gräva ner mig totalt när jag sitter hemma i stort sätt hela dagarna. Dessa Corona-tips är högst personliga och det är inte alls säkert att de fungerar för alla, men jag hoppas kunna hjälpa någon.

 

  1. Strukturera upp din tillvaro

Mitt första tips är att strukturera upp sin tillvaro, även om man egentligen inte behöver det. Det betyder inte att man måste schemalägga varenda minut på dagen, men bara något så enkelt som att ställa klockan på morgonen eller bestämma en sak man ska göra varje dag kan göra stor skillnad, i alla fall för mig. Det behöver absolut inte vara något stort, men känslan när man gjort något som man bestämt sig för att göra är så befriande. Eftersom min skolgång rullar på som vanligt, bortsett från att den sker på distans, så följer jag mitt vanliga skolschema. Det är jag väldigt glad för, eftersom jag vet att jag hade haft mycket svårare att komma igång med uppgifterna om jag inte hade haft någon struktur i det hela.

 

  1. Gör dig fin för dig själv

Detta tips är väldigt individuellt och passar säkert inte alla. Om man däremot är som jag, det vill säga tycker om allt som har med mode att göra, så tror jag det är viktigt att fortsätta göra sig fin för sig själv, även om man inte kan göra det för någon annan när man tvingas sitta hemma. De första veckorna jag hade distansundervisning gick jag runt i mjukiskläder hela dagarna. Det var skönt till en början, men efter ett tag kände jag att hela jag blev försoffad när jag inte tog på mig ordentliga kläder på morgonen. Jag påstår inte att jag är så värst stylad om dagarna, men att i alla fall ta på mig ett par jeans och en ordentlig tröja ger mig en skillnad mellan skola och fritid. De senaste helgerna har jag också börjat göra mig lite ”festfin”. Inte för att jag kan gå på någon fest, och inte för att jag på något sätt behöver göra mig fin, utan bara för att jag tycker det är roligt och mår bra av det. Som sagt är detta extremt individuellt och jag menar inte att det är något negativt att gå runt i mjukiskläder varje dag, men jag personligen trivs inte med det.

 

  1. Tappa inte bort dig själv

Mitt sista tips, som också är det absolut viktigaste, är att inte tappa bort sig själv såhär i Coronatider. Jag tror många håller med mig när jag säger att våra liv blivit väldigt begränsade på grund av denna pandemi, men vi måste hitta nya lösningar för att kunna fortsätta göra sådant vi mår bra av. Jag personligen är väldigt social och behöver ha människor omkring mig för att må bra. I dagens läge kan jag inte träffa så mycket människor som jag hade önskat, så därför försöker jag hålla kontakten med folk genom att ringa eller skriva till dem. Det kan aldrig väga upp att ses ansikte mot ansikte, men det ger mig i alla fall någon att prata med, vilket jag behöver.

Något annat som är en viktig del av mitt liv är träningen, den gör mig på gott humör och ger min kropp möjligheten att klara av mycket mer än vad den hade gjort om jag inte hade tränat. Det gym jag brukar gå på har fortfarande öppet, men jag väljer att inte gå dit på grund av smittorisken. Istället tränar jag hemma med hjälp av färdiga träningsscheman som jag hittat på YouTube. För det mesta tränar jag tillsammans med mamma, men ibland gör jag det själv. Oftast går det bra, men ibland är det så fruktansvärt tråkigt att jag bara vill sluta. Jag tror det är lätt att känna att motivationen inte finns där som vanligt när man tränar hemma, men det är ändå viktigt att fortsätta. Kroppen mår bra av det och man känner sig alltid lika duktig efteråt.

Hoppas ni fått ut något av mina Corona-tips och att de kan hjälpa er i er vardag. Detta är en svår tid för många och jag hoppas verkligen att den snart är över.

/Emelie