Bild: En flicka som håller en röd blomma framför ansiktet

En flicka som håller en röd blomma framför ansiktet.

En livslång problematik
När man har diagnoser så är det inte ovanligt att man hamnar i depression under olika perioder i livet. Visst, ingen är immun emot att bli deprimerad. Men när man redan lever med psykisk ohälsa så är man i större risk att hamna i det ”svarta hålet” som är depression om och om igen.

Att hamna där igen
Det är på ett sätt positivt att man gått igenom depression flera gånger innan. Då vet man vilka varningstecken man ska hålla utkik för. För mig är det att inte vilja göra något och allt tappar mening och det som brukade vara roligt är bara jobbigt. Man har ingen ork till något och minsta lilla kan få en att bryta ihop, enkla sysslor blir svårare. Jag blir extremt lättstött och tar illa upp till och med när det egentligen inte finns något för mig att bli upprörd över.

Jag brukar känna mig rätt jobbig och denna känsla blir också värre, jag känner mig obetydlig och onödig och mitt självförtroende hamnar lägre än vanligt. Om jag är ofokuserad innan så är min fokus helt borta när jag är deprimerad. Att hamna i en sån här period igen är väldigt frustrerande men i och med att jag gått igenom det så många gånger innan så vet jag att det kommer att gå över.

Vad jag har gör för att hantera det
Jag försöker hantera mitt dåliga mående så gott det går. Jag läser mycket och försöker vara kreativ och göra små saker som får mig att kunna fokusera på annat än de negativa tankarna som annars snurrar och driver en galen. Jag tvingar mig ut på promenader då och då vilket jag vet är något utav det bästa jag kan göra för min hälsa både fysiskt och psykiskt. Så detta är något jag kan rekommendera till andra.

Tips & råd
Nu är jag ingen läkare och ingen psykolog eller expert på något överhuvudtaget. Men jag kan ge tips och råd från min egen erfarenhet. Det jag vill börja med att föreslå är att prata med sin läkare. Och är det så illa att man börjar få tankar på att göra illa sig själv eller andra så är det bäst att söka hjälp direkt. Känner man att det är hanterbart (så hanterbar en depression kan vara så att säga) så får man försöka att prioritera att få vila och hitta sätt att distrahera sig med.

Måla, kolla filmer, upptäck ny musik eller spela spel. Pussla eller baka, gå promenader och läs böcker. Jag kan också rekommendera att prata med någon som förstår en och som man känner sig trygg med.

Avslutningsvis
Tro mig när jag säger att det kan kännas som en evighet, men det kommer att gå över. Fortsätt kämpa och ge inte upp.

/ Rebecca