Bild på en laptop

Bild på en laptop
Bild på en laptop som ligger på en säng med en vit filt. På skärmen syns Emelies blogg.

Nu får jag lära mig något nytt, en känsla jag saknat från skolan. Jag får lyssna till intressanta erfarenheter, samtidigt som jag själv får dela med mig av mina tankar och åsikter.

Efter att ha varit ledig från studier sedan studenten förra våren, har jag nu börjat gå en kurs som heter Användare som experter. Det är Furuboda folkhögskola som driver kursen tillsammans med Funka, vi studerar på halvfart på distans och alla i klassen har någon form av funktionsnedsättning.

Vad innebär kursen?
Detta är en kurs i webbtillgänglighet, vilket innebär att alla ska kunna använda webben, oavsett om man har några svårigheter som exempelvis innefattar behov av hjälpmedel, såsom förstoring, skärmläsare eller teckenspråk. Det är en helt ny kurs som startade i höst, så min klass är den första som läser den.

Furuboda folkhögskola ligger i Åhus, men har filialer i både Kristianstad och Malmö, och det är Malmösektionen som ansvarar för denna kurs. Funka är en organisation som grundades som arvsfondsprojekt på 90-talet, då olika funktionshinderorganisationer gick samman för att göra det nya internet mer tillgängligt för dem. Idag arbetar Funka både nationellt och internationellt och deras syfte är att hjälpa olika hemsidor att bli tillgängliga för alla.

Vi har lektioner tre dagar i veckan, måndagar, onsdagar och fredagar mellan 10 – 12, Lektionerna brukar börja med en incheckning, där alla närvarande får berätta hur man mår och svara på en fråga som är kopplad till dagens lektion. Lektionen avslutas sedan med en utcheckning, en kort utvärdering av lektionen. Vi är ca tio personer i klassen, alla med olika funktionshinder, ålder och erfarenheter. Vi har två lärare från Furuboda folkhögskola och fyra från Funka. Varannan vecka är det Furuboda som håller i lektionerna och varannan vecka är det Funka. Under Furubodaveckorna bygger lektionerna till stor del på diskussion och reflektion medan under Funkaveckorna får vi mer konkret information om olika lagar och direktiv som rör webbtillgänglighet.

En blogg om kursen
Denna kurs är unik, och likaså vårt sätt att lämna in våra uppgifter. Vi  i klassen har fått starta varsin blogg och där skriver vi våra inlämningar. På så sätt kan både lärare, kurskamrater och andra som är intresserade av vad vi gör, gå in och läsa om det. Vi har en blogguppgift varje vecka, som är kopplad till veckans lektioner. Det är frivilligt hur utförligt man vill göra sin uppgift, när jag skriver mina inlägg försöker jag också sammanfatta det vi gått igenom på lektionerna, både för min egen skull, för att det ska fastna bättre i mitt minne, men också för att de som läser min blogg ska få en större inblick i vad kursen handlar om.

Länk till min blogg: https://emeliease.blogspot.com/

Mer om kursen
Man kan välja om man vill gå en termin eller ett helt läsår. Den här första terminen är teoretisk, vi får lära oss om vilka lagar och regler som finns, vad offentliga aktörer har för skyldigheter på sina hemsidor och vad vi som användare kan kräva av dem. Kursen bygger också mycket på samtal och diskussioner, där vi elever får dela med oss av våra erfarenheter och utbyta tankar. Vi har exempelvis haft diskussioner om påverkan, vad det innebär, hur man kan tänka om man vill påverka och hur vi har upplevt olika typer av påverkan. Vi har också pratat om roller, vad vi har för olika roller i livet och vad den nya rollen som användarexpert innebär för oss.

Nästa termin kommer vara mer fördjupande och vi ska komma ut på praktik. Mer om det vet jag inte än, men det kommer längre fram.

Vad är kursens syfte?
Syftet med denna kurs är att vi som användare ska bli experter på att granska hemsidor. Eftersom vi alla har någon funktionsnedsättning har vi själva erfarenhet av dålig tillgänglighet på internet och vi ska kunna hjälpa hemsidor att bli mer tillgängliga för personer i liknande situation som oss. Kursen är en del av ett Vinnovaprojekt där flera olika kommuner i Sverige är med. Kommunerna kommer att erbjuda praktik för alla användarexperter.

Läs mer om Vinnova här: https://www.vinnova.se/

Hur fick jag information om kursen?
Under våren 2021 fick jag information om denna kurs från flera olika håll. Jag blev bland annat tipsad om den här via Funkar.skane.se. Jag lyssnade också på en föreläsning som nätverket SMYF (Synskadade med ytterligare funktionsnedsättningar) anordnade. Föreläsningen hölls av en forskningsassistent som arbetar på Funka. Hon berättade om deras arbete och presenterade den här utbildningen.

Från början hade jag inte tänkt söka in, jag hade redan ansökt till tre utbildningar detta läsår och trodde att jag åtminstone skulle komma in på en utav dem. Sista ansökningsdagen bestämde jag mig ändå för att söka, vilket var en väldig tur. Detta var den enda kursen jag kom in på och jag är väldigt glad att jag gjorde det.

Hittills har vi bara skrapat lite på ytan gällande webbtillgänglighet, men jag har redan lärt mig mycket. Det ska bli intressant att få fördjupade kunskaper inom detta område och jag ser framemot att se vart kursen tar mig.

/Emelie