Bild DavidMånga ser mig som en väldigt glad person med leendet i behåll och det har jag ofta.
Människor har sina stunder då de mår bättre eller sämre. Människor har också olika sätt att hantera stunderna då de mår dåligt.

Hur hanterar du de stunder som du mår dåligt på, David?
För de stunder som jag mår dåligt, har jag Tankevalvet – en poetisk blogg där jag skriver poetiska texter, berättelser och tankar. Jag gör också symboliska bilder för att få ut hur jag mår i kreativitet.

Det är helt enkelt ett sätt för mig att få ut vad jag känner och hur jag mår för stunden, vilket en del som läser min blogg tycker är ett fint sätt att uttrycka sig på. Syftet med bloggen är också att få andra att läsa texterna utifrån sitt eget perspektiv och på så sätt kanske må bättre.
Min blogg: http://www.tankevalvet.wordpress.com

Psykolog
Under skoltid har jag ända sedan jag började gymnasiet haft kontakt med psykolog. Detta har varit en resurs av Riksgymnasiet som jag använder och känner nytta av. För att inte gå för djupt på vad som diskuteras där kan jag säga att jag med psykologens hjälp lär mig hantera en del jobbiga situationer. Men också lär mig att jobba med mitt självförtroende.

Hjälper dessa tekniker för dig, David?
Ja för min egen del hjälper det. Psykologen har varit en väldigt stor hjälp för mig och det känns ganska tryggt för mig att veta att om jag inte mår bra och inte kan vända mig till habiliteringen, kan jag vända mig till Tankevalvet och skriva av mig.

”Jag mår också dåligt ibland…”
Om du också mår dåligt över något ibland, vilket för övrigt är helt okej, kan du försöka prata med någon som du känner som lyssnar på dig. Du kan också söka kontakt med till exempel psykolog eller kurator, så som jag gjort via habiliteringen. Du kan också skapa en egen plats där du kan få ut dina tankar fritt. För mig är det Tankevalvet, men för dig kan det vara att göra någon fritidsaktivitet eller umgås med kompisar, vilket jag också gör, för det mesta.

/David