Bild på ett öga av SofiaJag har diagnosen Aspergers syndrom som är en form av Autism. Detta innebär att jag har svårt med dom sociala koderna människor använder i vardagen.

För mig är det ansträngande att umgås med många människor.
Jag har svårt att läsa av kroppsspråk. Därför får min hjärna anstränga sig för att försöka förstå kroppsspråket som den man pratar med använder . Det blir tröttsamt och jag blir rädd att jag missuppfattat något och svarar något korkat.

Jobbigt i livlig miljö.
När det är mycket folk runt omkring en länge stund får min hjärna svårt att fokusera.
Jag hör vad alla andra säjer utan att höra den jag pratar med. I en sådan miljö försvinner snabbt min energi och jag blir trött.

Att se frånvarande ut.
När det är mycket runt omkring mig sjunker jag in i mig själv. Då ser jag helt frånvarande ut. Folk i min närhet brukar kalla det ”Att jag stänger av”. Men det betyder inte alltid att jag är frånvarande. Ibland är det bara för mycket intryck för att jag ska kunna kommunicera.

Småprat.
Jag har också svårt med småprat. När jag pratar är jag ofta väldig rakt på. Är det något jag vill så frågar jag ofta det med en gång i stället för att inleda samtalet med trevlig småprat. Detta gör jag
för att det är svårt för mig, jag vet helt enkelt inte vad jag ska säja.

Ett viktigt samtal.
Om jag måste ringa ett viktigt samtal skjuter jag ofta upp det en längre tid. Detta beror också på att jag inte vet vad jag ska säja. Om man ringer till myndigheter eller sjukvården svarar ofta någon man inte känner och då blir jag osäker och nervös.

Tips för att underlätta ditt sociala liv

  • När man ska ringa och ta reda på något är ett tips att skriva upp frågan innan man ringer. På så sätt glömmer man inte vad man skulle säja om man blir nervös.
  • Ett annat tips kan vara att skriva mejl eller chatta med den du behöver tala med. Ibland känns det kanske lättare att skriva din fråga istället för att ringa för att få svar.
  • Det absolut viktigaste man kan göra om man känner att det är jobbig att förstå vad någon menar är att fråga igen. Säja att ”Nu förstod jag inte riktigt vad du menade. Kan du ta det igen lugnt och tydligt.”
  • Ibland när jag ringer för att få reda på något är jag så nervös att efter samtalet glömmer vad jag fick reda på. Därför försöker jag att skriva ner det. Då kan man alltid se efter vad man skrivit ner.
  • Sist men inte minst, det som för mig känns som det viktigaste tipset.
    Acceptera att du är du och duger som du är. Man måste inte umgås eller prata med massa vänner för att bli lycklig. Det viktigaste i livet är att göra något som du mår bra av. Stå upp för vad du vill göra på din lediga tid. Ibland behöver man vila efter skolan eller jobbet. Då är det rätt. För hur många vänner du har på Facebook eller sms-kontakter avgör inte om du är en bra människa.

/Sofia